Wholehearted

Beyond our ideas of right-doing and wrong-doing, there is a field. I’ll meet you there. - Rumi

"Yoga Chitta Vritti Nirodahah" - "Yoga är upphörandet av sinnets växlingar" 

Vad är yoga? Enligt yogafilosofin kan yoga vara många olika saker, inte enbart fysiska positioner som vi kanske mest associerar till yoga i vår del av världen. Att forma sin kropp till en mänsklig kringla är en sak, men att verkligen vara närvarande i det är en annan. Och det är den närvaron som är yoga, när vi kommer till en plats i kroppen, i sinnet och i andningen där vi är fullständigt närvarande, utan att samtidigt tänka på annat. Vi kanske når det tillståndet på en promenad i skogen, när vi målar, sjunger, dansar, fotograferar, det behöver inte vara i en solhälsning på en yogamatta i en yogasal.

Men i vardagen kan det vara ganska svårt att hitta till det där tillståndet. Att då komma till en yogasal med andra människor runt omkring oss ger oss den där chansen att vara fullständigt närvarande, medvetna. I en sal med andra blir det lättare att släppa taget om livets alla ting, små eller stora, och fullständigt fokusera inåt, vilket inte alltid är så lätt eller vackert för den delen, men det är något vi mår bra av i längden.

Yogan ger oss en chans att bli starkare rent fysiskt. Hathayogan praktiseras ofta i en flödesform, vinyasa, där man rör sig mellan positionerna i ett flöde. Positionerna är stående, sittande eller liggande och de kan till exempel fokusera på balans, rotation, framåtfällning eller bakåtböjning som jag kombinerar på olika sätt med ett specifikt syfte. Hela tiden är andningen vårt ankare som gör oss medvetna och närvarande. En kortare eller längre vila efter passet är alltid med. Vilan är en väldigt viktig del av yogan.  

Alla närmar sig yogan av olika anledningar och ingen anledning är bättre eller sämre än någon annan. Du är välkommen till en yogaklass oavsett anledning, om det så är för att du vill få en smidigare kropp, starkare ben eller för att du vill lära dig att andas bättre eller koppla av, eller av ren nyfikenhet.

Ett skarpt sinne i en stark kropp 

På yogamattan tränas vi i att fokusera på olika kroppsdelar, koordinera olika delar av kroppen för att komma dit vi vill. Positionerna och rörelserna kopplas ihop med andningen vilket gör oss mer och mer kroppsmedvetna. Balansen tränar vi dagligen på mattan. Den är bland annat beroende av ett skarpt sinne, en kroppsmedvetenhet och fokuserade rörelser. Ibland är balansen på topp och vi känner att vi kan stå hur länge som helst i en balansposition, andra dagar kan vi inte komma upp i positionen utan att tappa balansen. Att lära oss att göra vårt bästa, ge det en ärlig chans utan att slå på oss själva när vi inte lyckas är en del av yogan. Vi tränar på att ta situationen som är precis som den är och vara närvarande i den utan att värdera den som positiv eller negativ, att inte ryckas med av våra tankar. Så vi använder yoga som metod för att nå ett tillstånd av yoga; "yogas citta vrtti nirodhah".

Hathayogan är kanske den vanligaste formen av yoga som utövas världen över idag. Från den har många olika stilar utvecklats, varav Ashtangayoga och Iyengaryoga nog är de mest välkända. Om du har hört talas om solhälsningar och nedåtgående hund, så är det ifrån hathayogan de stammar. I ett hathayogapass kombinerar yogaläraren själv ihop ett pass utifrån ett eget fokus så att det kan tex bli ett bakåtböjningstema eller ryggvridningstema, styrka och flöde, ja du förstår... möjligheterna är oändliga. 

Smidigheten då? Måste man kunna lägga fötterna bakom huvudet?! Nej! Yoga handlar inte om att förvandla sig till en mänsklig kringla. Visst handlar det om att utmana sig själv att komma vidare i positioner, men inte för att prestera, inte för att bli bäst i klassen eller den vigaste yogin. Yoga handlar alltid om att utgå ifrån dina egna förutsättningar och möjligheter som de är just nu, just idag. Balansen mellan att utmana sig själv och ta hand om sig själv kan vara svår, och vi tenderar ofta att vara mer åt antingen det ena eller det andra hållet. Därför kan du ge dig själv en rejäl utmaning på yogamattan genom att göra tvärtemot vad du brukar göra. Är du en sån som brukar ta det lugnt kanske det är läge att pusha dig själv lite mer. Är du däremot en person som alltid presterar till max kan det vara utmanande och samtidigt välgörande att låta dig själv vila lite mer än du brukar och inte alltid gå till dina ytterlägen.

 

Hur går en klass i hathayoga till?

Du kommer i god tid och lägger dig ner eller sitter en stund i tystnad, gärna med slutna ögon för att varva ner och förbereda dig för klassen. Vi börjar sen med att landa på mattan med några andetag och känna in kroppen. Beroende på hur klassen ser ut, börjar jag med pranayamaövningar, dvs andningsövningar, och går sedan över på själva passet. Vi avslutar med nedvarvning, avslappning och gemensam avslutning. 

Ta gärna med en vattenflaska men drick helst inte under passet eftersom det kan det skapa obehag utan vänta hellre till efter passet. Vad ska man ha på sig? Vi yogar barfota på yogamattan, men ta gärna med dig strumpor och en tröja till avslappningen. Utöver det är kläder som är lätta att röra sig som gäller. 

 

 

LINKÖPING, SWEDEN
INFO@WHOLEHEARTED.SE 

FÖRETAGET HAR F-SKATTSEDEL